Spis treści:
- Utrzymanie wysokich standardów jakości klubu fitness
- Pozyskiwanie klientów klubu fitness
- Utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa
- Zarządzanie personelem klubu fitness
- Zarządzanie finansami
Prowadzenie siłowni lub klubu fitness jest źródłem ogromnej satysfakcji zarówno zawodowej, jak i osobistej. Możliwość dzielenia z innymi pasji do sportu i zdrowego stylu życia, obserwowanie progresu klubowiczów czy procesu budowania się silnej i zżytej społeczności to czynniki, które pozwalają poczuć sens i wagę całego przedsięwzięcia. Każdy biznes wiąże się jednak z odpowiedzialnością i wieloma trudnościami, którym czoła musi stawić każdy właściciel.
W poniższym artykule znajdziesz 5 największych wyzwań związanych z prowadzeniem własnego klubu fitness.
1. Utrzymanie wysokich standardów jakości klubu fitness
Właściciele siłowni muszą zapewnić swoim klientom odpowiednią przestrzeń oraz komfortowe i bezpieczne warunki do aktywności fizycznej. Jest to szczególnie trudne w godzinach największego obłożenia, gdy liczba klubowiczów na sali znacząco wpływa na jakość wykonywanego treningu (ograniczona dostępność maszyn, ciężarów i akcesoriów, brak miejsca na zajęciach fitness, długie kolejki przy recepcji, zatłoczone szatnie). W takich okolicznościach zdecydowanie trudniej jest zadbać nie tylko o satysfakcję klientów, ale również o stan techniczny sprzętów.
Aby uniknąć awarii, codziennie podczas otwarcia klubu dokonuj przeglądu całego asortymentu i zlecaj ewentualne naprawy w godzinach mniejszego obłożenia lub po zamknięciu obiektu. Aby zapobiec kolejkom, możesz zainstalować na recepcji dwa stanowiska pracy, które obsługiwane będą przez dwóch recepcjonistów jednocześnie. Planując grafiki pracy, pamiętaj więc o zwiększeniu liczby pracowników na zmianie w godzinach szczytu, zwłaszcza jeśli chodzi o recepcjonistów i serwis sprzątający. Jeśli któreś z oferowanych przez Ciebie zajęć fitness cieszą się szczególną popularnością, możesz pomyśleć o utworzeniu drugiej grupy, co zniweluje tłum i zwiększy komfort ćwiczących. Podobnie ze sprzętem do ćwiczeń — jeśli jakaś maszyna jest bardzo oblegana, warto zakupić drugi egzemplarz, by klubowicze nie musieli rezygnować z zaplanowanych ćwiczeń.
2. Pozyskiwanie klientów klubu fitness
Stałe zwiększanie liczby klientów i utrzymywanie aktualnych klubowiczów to niewątpliwie jedno z największych wyzwań właścicieli siłowni. Aby to zrobić, musisz wykorzystać wszystkie dostępne narzędzia marketingowe, takie jak reklama internetowa, oferty promocyjne, programy lojalnościowe czyi wydarzenia społeczne. Niezbędne będzie także stałe udoskonalanie oferty, aby wyprzedzać konkurencję i oferować unikalne aktywności oraz usługi.
O tym, jak generować leady w klubie fitness oraz promować siłownię wśród lokalnej społeczności, przeczytasz w naszych artykułach.
3. Utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa
Zdrowie i bezpieczeństwo klientów to aspekty, o które szczególnie powinieneś dbać. To właśnie Ty odpowiadasz za to, aby wszystkie sprzęty były w dobrym stanie technicznym, klub był ubezpieczony, a obiekt obsługiwała wystarczająca ilość personelu. Pamiętaj także, że osoby początkujące często jeszcze nie wiedzą, jak poprawnie korzystać z wyposażenia siłowni. Na sali powinien więc być obecny trener lub instruktor, który pomoże w prawidłowym wykonywaniu ćwiczeń.
Obecnie bardzo ważną kwestią pozostaje zagrożenie pandemiczne. Zadbaj więc o to, by na Twojej siłowni dostępne były ręczniki papierowe i płyny dezynfekujące. Regularnie przeprowadzaj także kompleksowe oczyszczanie całej przestrzeni i asortymentu.
4. Zarządzanie personelem klubu fitness
Jakość obsługi oraz profesjonalizm i podejście pracowników mają bardzo duży wpływ na satysfakcję Twoich klubowiczów. Należy więc zadbać o pozytywnie usposobioną, kompetentną, pomocną i rzetelną kadrę, która sprawi, że klienci poczują się pewnie i bezpiecznie, a Twoją siłownię będą traktować jak “drugi dom”. Jest to trudne zadanie, ponieważ zdecydowaną większość personelu klubów fitness stanowią osoby młode, często traktujące swoją pracę dorywczo i tymczasowo. Jeśli jednak docenisz ich energię i zaangażowanie, zapewnisz cykliczne nagrody i premie oraz dasz możliwość realnego wpływu na rozwój klubu, pracownicy z pewnością chętniej zaangażują się w wykonywane obowiązki i zostaną z Tobą na dłużej.
5. Zarządzanie finansami
Aby utrzymać siłownię w dobrym stanie, właściciele muszą stale monitorować jej finanse i zarządzać nimi w sposób odpowiedzialny. Oznacza to, że powinieneś planować budżet z odpowiednim wyprzedzeniem i zawsze wiedzieć, ile możesz przeznaczyć na wydatki. Utrzymanie zysków na takim poziomie, aby opłacić wszystkie zobowiązania i utrzymać rentowność jest trudnym i odpowiedzialnym zadaniem. Jeśli więc dopiero myślisz o założeniu własnego biznesu, zadbaj najpierw o skuteczną strategię działania.
Jak widzisz, prowadzenie własnego klubu fitness wiąże się z wieloma wyzwaniami, którym jednak można sprostać przy odpowiednim podejściu. W zarządzaniu obiektem sportowym znacząco pomoże Ci profesjonalne oprogramowanie. Z chęcią omówimy możliwość wprowadzania personalizowanych narzędzi i modułów. Umów się na darmową prezentację systemu OOS i dowiedz się, jak łatwo można zarządzać procesami w Twoim obiekcie sportowym: http://oprogramowanie-dla-obiektu-sportowego.pl/kontakt/