Skip to main content

Spis treści:

Bieżące trendy w branży fitness jasno wskazują na zajęcia grupowe, jako jeden z najskuteczniejszych sposób pozyskania nowych klubowiczów, zagwarantowania wysokiego zadowolenie z usług siłowni czy lokali butikowych. Dodatkowo cykl życia klientów regularnie uczęszczających na zajęcia jest znacznie dłuższy w porównaniu do osób tylko i wyłącznie trenujących indywidualnie.

Prawidłowo stworzony grafik zajęć fitness to dodatkowa liczba klientów w Twoim obiekcie sportowym oraz gwarancja średnio 9-12 miesięcy zakupu karnetu i stałego uczestnictwa. Co za tym idzie – stały, długoterminowy przychód dla firmy. Tworząc grafik zajęć fitness, należy kierować się kilkoma regułami i mieć na uwadze kilka czynników wpływających na frekwencję.

 

Rodzaje zajęć fitness

Grafik zajęć fitness powinien być zróżnicowany i atrakcyjny dla klientów. Zajęcia dzielą się na trzy podstawowe grupy z uwagi na charakter, intensywność i czas trwania:

  • Siłowe
    • Kettlebells,
    • Trening obwodowy,
    • Full Body Workout,
    • Crossfit,
  • Siłowo-wytrzymałościowe
    • TRX,
    • HIIT
    • ABT,
    • Zumba,
    • Spinning,
    • Fat Burn Training,
    • Zajęcia na trampolinach,
    • Cellustop,
  • Mentalne
    • Pilates,
    • Joga,
    • Stretching,
    • Mobility,
    • Zdrowy kręgosłup.

Czas trwania zajęć

Czas trwania zajęć zależy przede wszystkim od intensywności i powinien trwać od 30 do 75 minut. Najczęściej spotykane interwały czasowe w klubach fitness i siłowniach to:

  • 30 minut – przykład: HIIT
  • 60 minut – przykład: Full Body Workout, TRX, Stretching, Zumba
  • 75 minut – przykład: Joga, 

Godziny oferowanych zajęć oraz ilość na przestrzeni tygodnia 

Liczba zajęć na przestrzeni dnia oraz tygodnia zależy oczywiście od ilości sal, które posiadamy. Zakładając dysponowanie jedną salą do wszystkich rodzajów zajęć, powinniśmy zaoferować klientom od 20 do 30 h zajęć w tygodniu.

Najlepszym dniem w branży fitness jest poniedziałek i stopniowo zainteresowanie uczestnictwem w zajęciach maleje bliżej weekendu. Manager lub właściciel powinien być szczególnie wyczulony na taki trend i mieć na uwadze przy tworzeniu grafiku fitness.

Poniedziałki, wtorki i środy muszą być obsadzone dużą ilością zajęć i stopniowo zmniejszać ich ilość bliżej końca tygodnia (sobota max 4h, niedziela – brak zajęć).

W ciągu dnia wyróżniamy dwie atrakcyjne dla klientów pory dnia, w których liczba uczestników jest największa: poranna oraz popołudniowo-wieczorna. Oczywiście nia ma reguły, która sztywno określa godziny, kiedy powinny odbywać się zajęcia. 

Atrakcyjność godzin porannych i popołudniowych wynika z faktu, że największa grupa klientów przebywa w pracy od średnio od godziny 09:00 do 17:00. Dlatego ważne jest umożliwienie uczestnictwa w zajęciach w godzinach 07:00 – 10:00 oraz 17:00 – 22:00.

 

Instruktorzy

Sposób prowadzenia zajęć jest niezwykle istotny, dzięki świetnie wykwalifikowanemu personelowi klienci chętniej wracają na zajęcia. Oczywiście nie jesteśmy w stanie dogodzić każdemu klientowi, jednemu pasuje charyzmatyczny, motywujący, czasami podnoszący głos instruktor, innej osobie z kolei stonowany, spokojny i zwracający uwagę na detale.

Dobrą praktyką jest jednego rodzaju zajęć prowadzonego przez kilku instruktorów (maksymalnie dwóch). 

 

Przykład:

Full Body Workout

 

Poniedziałek i sobota – instruktor #1, wtorek i czwartek – instruktor #2

 

Zajęcia w blokach

Często pomijanym, a niezwykle istotnym czynnikiem wpływającym na frekwencję zajęć jest prawidłowe ułożenie zajęć w blokach. Szybko i skutecznie możemy podnieść ilość osób na zajęciach, pamiętając między innymi o:

  • zajęciach mentalnych po siłowych / wytrzymałościowo-siłowych,
  • zajęciach typu stretching przed zajęciami siłowymi i wytrzymałościowo-siłowymi.

Po intensywnym i siłowym treningu kliencie chętniej zostaną na kolejne zajęcia, na których się wyciszą lub popracują nad swoją mobilnością.

 

Przykład:

17:00 – 18:00 – Full Body Workout / Crossfit

18:00 – 18:30 – Mobility

 

Informacja o poziomie zaawansowanie zajęć

Klienci powinni zostać poinformowani o poziomie zaawansowania zajęć, dzięki czemu dostosują swój poziom wytrenowania, predyspozycje i możliwości do konkretnych treningów. Nic tak nie zniechęca klubowiczów, jak zajęcia nudne lub zbyt trudne do zrealizowania.

Dodatkowo personel, w momencie sprzedaży karnetu powinien dobrać klientowi preferowane zajęcia do zainteresowań, celów, czy możliwości zdrowotnych, tak aby zminimalizować ryzyko niskiej oceny oferowanego treningu.

 

Idealny grafik zajęć fitness

Oczywiście nie istnieje coś takiego jak idealny grafik zajęć fitness. Osoba odpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie obiektu, powinna monitorować frekwencję / zainteresowanie i podejmować optymalne działania mające na celu zbilansowanie atrakcyjności zajęć do możliwości finansowych, czy założonego celu.

Zmiany w grafiku powinno wprowadzać się co najmniej 2 razy w roku, oczywiście pomniejsze modyfikacje częściej, w zależności od modelu biznesowego i przeprowadzonych obserwacji.

Leave a Reply