Skip to main content

Spis treści:

Każdy w branży fitness zdaje sobie sprawę z nadchodzącego martwego sezonu. Począwszy od maja, aż do sierpnia kluby fitness notują słabsze wyniki: spadek przedłużeń karnetów, braku nowych klientów. Wszystko to przekłada się nawet na 30% spadek przychodu w porównaniu do początku roku. Jak przetrwać ten czas  i utrzymać płynność siłowni podczas martwego sezonu?

Martwy sezon to nie nowość

Dobra wiadomość o “martwym sezonie” jest taka, że powtarza się co roku, nie jest zatem zaskoczeniem dla właścicieli i managerów. Nie pozwól, by brak zaangażowania klientów w tym okresie Cię zaskoczył. Zaplanuj ten okres z wyprzedzeniem, od planowania budżetu po harmonogram zajęć i strategię marketingową.

Najłatwiejszym sposobem przewidzenia wpływu martwego sezonu na funkcjonowanie Twojego obiektu sportowego jest analiza wyników ubiegłych lat. Wskaźniki karnetów, miesięczne trendy dochodowe, przychody z kampanii marketingowych i wszelkie inne statystyki, które przechowujesz, aby sformułować prognozy dotyczące tego, jak będzie wyglądał tegoroczny wolny sezon.

Możesz użyć tych danych jako wskazówek do modyfikowania budżetu oraz wydatków, aby uwzględnić prawdopodobny spadek w połowie roku.

Upewnij się, że Twoja siłownia używa oprogramowania, które pozwala śledzić finanse klubu oraz zarządzać członkostwami. Mając takie dane na wyciągnięcie ręki, łatwiej jest uzyskać wyniki i prognozować przyszłość.

Zadbaj o retencję klubowiczów

Twoi obecni klienci powinni być Twoim priorytetem w martwym sezonie. Próba pozyskania nowych klubowiczów w środku lata może się nie udać, więc skup się na członkach, których już masz.

Zajęcia na świeżym powietrzu w cieplejszej połowie roku poprawią retencję, zapewniając zabawną i motywującą atmosferę klubowiczom, którzy wolą spędzać czas na zewnątrz niż w zamkniętej sali treningowej.

Tematyczne eventy związane z wakacjami sprawiają, że klubowicze zwiększają swoją aktywność – logując się na swojej stronie internetowej lub w aplikacji – nawet wtedy, gdy są na wakacjach. Przy odrobinie kreatywności możesz zmotywować swoich obecnych klientów do pozostania zaangażowanym i aktywnym, maksymalizując szanse, że wrócą na siłownię po powrocie z wakacji.

Lato to także świetny czas na promowanie wyzwań fitness dla klientów, którzy pozostają w klubie fitness. Nagrody dla aktywnych członków i zwycięzców konkursów zwiększają morale i zaangażowanie klientów, którzy w innym przypadku mogliby mieć problemy z motywacją.

Eksperymentuj z nowymi strategiami

Ponieważ martwy sezon w naturalny sposób przyciąga mniej klientów, nie można oczekiwać, że reklamy wysokobudżetowe będą działały z maksymalną wydajnością. Kiedy ogólne zainteresowanie i liczba uczestników obiektu spada, nadchodzi czas na eksperymentowanie z nowymi strategiami marketingowymi zamiast wydawania większych środków na reklamy, które prawdopodobnie nie przyniosą zakładanych rezultatów.

Jeśli nowe pomysły sprawdzą się dobrze, będziesz mieć solidny plan do wykorzystania w pełni sezonu. Jeśli Twoje działania natomiast się nie sprawdzą, nie ryzykujesz tak słabego wyniku w momencie, kiedy potencjalne zainteresowanie może być największe.

Nowe kampanie w mediach społecznościowych lub na listach mailingowych to niskobudżetowe działania, które oferują nieskończone możliwości eksperymentowania w letnich miesiącach. To także świetny czas na stworzenie nowych materiałów marketingowych i wizualnych – możesz opracować nowe ulotki, reklamy wielkoformatowe lub materiały graficzne online, które skutecznie wykorzystasz w późniejszych miesiącach. 

Reklamy to nie jedyne obszary, z którymi możesz eksperymentować. Przeprowadzaj promocje dla nowych członków, rabaty dla rodzin klientów i przyjaciół, członkostwa próbne z większą liczbą lub dodatkowymi korzyściami niż zwykle lub inne promocje w celu zwiększenia członkostwa bez dodatkowych kosztów dla Ciebie, gdy budżet jest ograniczony. Dbanie o to, aby promocje były różnorodne każdego roku, motywuje długoterminowych klientów i sprawia, że będą lojalni i pozostaną z Tobą na dłużej.

Jeśli w Twojej siłowni jest miejsce, które jest w dużej mierze nieużywane w lecie – być może dlatego, że przeniosłeś niektóre zajęcia fitness na zewnątrz, aby skorzystać z ciepłej pogody – rozważ zorganizowanie imprez społecznościowych, które przyciągną nowych ludzi do Twojego budynku. Na przykład możesz pozwolić jednemu z Twoich trenerów przeprowadzić szkolenie z zakresu treningu lub dietetyki. 

Nadrabiane zaległości 

Możesz wykorzystać martwy sezon na kilka sposobów, w tym, planując z wyprzedzeniem wykorzystanie tego czasu na zadania administracyjne, które są czasochłonne i angażują Cię w drugiej połowie roku, kiedy niezbędne jest skupienie się na pozyskaniu nowych klientów. Kiedy prowadzisz siłownię lub inny obiekt sportowy, powinieneś nie mieć przestojów w pracy i mieć poczucie, że “nie ma nic do roboty”.  

Kiedy biznes ma się dobrze, niektóre zadania zwykle spadają na dalszy plan:

 

  • Analiza oprogramowania do zarządzania i aktualizacja bazy klientów w systemie
  • Gruntowne czyszczenie lub zmiana układu maszyn
  • Renowacja przestarzałych stref
  • Kontakt z klientami, którzy przestali przychodzić – albo zaoferować promocję, jeśli wrócą, albo poprosić o opinię na temat tego, dlaczego nie uczęszczają już do Twojego obiektu
  • Planowanie harmonogramów pracy personelu oraz kampanii promocyjnych.

Zastanów się nad utworzeniem dodatkowych źródeł przychodów, aby wygenerować dodatkowy dochód. Martwy sezon to idealny czas na zatrudnienie i szkolenie personelu oraz zebranie wszystkich materiałów, aby rozpocząć nowe działania sprzedażowe. Pomysły takie jak platforma treningowa online lub uniwersalne plany żywieniowe od wykwalifikowanych trenerów, będą pasywnym dochodem i pomogą zrekompensować brak karnetów w okresie letnim.

Jeśli nauczysz się wykorzystywać martwy sezon na swoją korzyść, zamiast postrzegać go jako ogromną przeszkodę w prowadzeniu biznesu, będziesz zawsze o krok przed konkurencją. Niezależnie od strategii, którą ostatecznie realizujesz, kluczem jest zaplanowanie martwego sezonu i postrzeganie go jako szansy, która pozwoli Ci rozwijać obiekt sportowy i wypróbowywać nowe działania, jednocześnie będąc na bieżąco z podstawowymi zadaniami administracyjnymi, które gromadzą się w ciągu roku.

Leave a Reply