Skip to main content

Spis treści:

Jak wynika z danych pochodzących między innymi od ubezpieczycieli, parki trampolin stanowią bezpieczne obiekty rekreacyjne. Pomimo to, podczas skakania, zdarzają się kontuzje, których skutków obawia się wielu klientów. Najwyższa jakość sprzętów, wykonanie ich w zgodzie z wymaganymi normami i gwarancje producentów nie wystarczą, aby zapewnić skaczącym pełne bezpieczeństwo. Niezbędne jest wdrożenie odpowiednich procedur oraz czytelnych i skrupulatnie egzekwowanych zasad. 

 

Dowiedz się, jak zminimalizować ryzyko kontuzji klientów odwiedzających Twój park trampolin. 

 

Co możesz zrobić, aby Twój park trampolin był bezpiecznym miejscem?

W formalnych zgodach i oświadczeniach podpisywanych przez klientów przed skorzystaniem z obiektu widnieje zapis, który od każdego wymaga zapoznania się z regulaminem i przestrzegania jego zapisów. Jednak większość osób, nie mogąc doczekać się beztroskiej i szalonej zabaw, nie czyta wywieszonych w otwartej przestrzeni zasad bezpieczeństwa. Jeśli zarządzasz parkiem trampolin, doskonale wiesz, że pomimo to Twoją powinnością jest zadbanie o to, by na terenie Twojego obiektu, nikomu nie stała się krzywda. Kontuzje i urazy odniesione podczas korzystania z parku trampolin, wpływają negatywnie na wrażenia odwiedzających i mogą skutkować rozprzestrzenianiem się negatywnych opinii na temat firmy. Przedstawiamy przydatne wskazówki, które pomogą Ci zminimalizować ryzyko wypadku i zadbać o zdrowie Twoich klientów. 

 

Kompleksowe szkolenie personelu parku trampolin

Wszyscy Twoi pracownicy musi mieć świadomość, jak ważne
i fundamentalne jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Niezależnie od zajmowanego stanowiska, każdy członek załogi powinien wiedzieć, jakim awariom może ulec wyposażenie parku, potrafić niezwłocznie reagować w sytuacjach potencjalnie niebezpiecznych i doskonale znać procedury w razie wypadku. Równie ważne jest, by personel pod żadnym warunkiem nie pozwalał na odstępstwa od przyjętych zasad, takich jak maksymalna przepustowość obiektu czy minimalny wiek skaczących. 

 

 

Cykliczny przegląd techniczny parku trampolin 

Dla obsługi Twojego obiektu sprawdzanie stanu technicznego sprzętów powinno stanowić stałą, rutynową czynność. Przeglądu należy dokonywać przynajmniej raz dziennie, przed otwarciem parku. Jeśli danego dnia obłożenie obiektu jest szczególnie duże, wskazane jest, aby tego typu weryfikacji dokonywać kilkukrotnie. W razie wykrycia usterki Ty lub Twój personel powinniście niezwłocznie wyłączyć uszkodzoną przestrzeń z użytku i zgłosić problem konserwatorowi. Jeśli zamknięta zostaje szczególnie oblegana atrakcja, możesz zaproponować klientom zniżkę za brak możliwości skorzystania z danej usługi. 

 

Zorganizowana rozgrzewka z trenerem

Wielu klientów pomija etap rozgrzewki przed skakaniem lub też nie wie, jak prawidłowo wykonać ćwiczenia, które przygotują ciało do korzystania z trampolin. Możesz im w tym pomóc, organizując na początku każdej godziny skakania obowiązkową 5-minutową rozgrzewkę, którą poprowadzi profesjonalny trener. Dzięki temu temperatura ciała osób skaczących zostanie odpowiednio podniesiona, zwiększy się dopływ krwi do mięśni, a ruchomość i elastyczność stawów ulegnie znaczącej poprawie. Czynniki te pozwolą zminimalizować ryzyko kontuzji
i urazów. Alternatywą dla rozgrzewki z trenerem może być film instruktażowy, który przed skorzystaniem z obiektu obejrzy każdy klient. 

 

Kontrola strategicznych punktów w parku trampolin

Na każdym parku trampolin znajdują się elementy szczególnie oblegane i/lub kontuzjogenne dla klientów. Zazwyczaj są to takie atrakcje jak ścianka wspinaczkowa, trapez, zjeżdżalnie czy maszyna „wipe out”. Te miejsca powinny zostać objęte szczególnym nadzorem pracowników (animatorów / trenerów), którzy kontrolować będą ich poprawne użycie przez cały czas otwarcia obiektu. Zadbaj więc o to, aby każdy członek personelu zawsze wiedział, jaką atrakcję zabezpiecza danego dnia i doskonale znał zasady korzystania z niej.

 

Zasady bezpieczeństwa w wielu miejscach

Tablica z obszernym, wielopunktowym regulaminem stanowi dla klienta niezbyt interesującą ścianę tekstu, który ciężko przyswoić na raz. Warto więc umieścić przy poszczególnych atrakcjach krótkie, konkretne komunikaty dotyczące zasad korzystania. Dobrym pomysłem będzie forma piktograficzna, zrozumiała także dla dzieci i osób niepolskojęzycznych. 

 

Sprawna i profesjonalna pomoc

Pomimo przestrzegania procedur i zachowania należytej ostrożności, nie sposób w pełni uniknąć kontuzji podczas zabawy na parku trampolin. W razie jakiegokolwiek wypadku powinieneś być przygotowany na szybką interwencję, która pozwoli zminimalizować skutki doznanego urazu. Niezbędne jest więc przeszkolenie personelu w zakresie udzielania pierwszej pomocy i postępowania w przypadku poszczególnych kontuzji oraz wdrożenie klarownych procedur postępowania w tego typu sytuacjach. Wiele obiektów rekreacyjnych decyduje się także na stałą obecność pomocy medycznej (np. ratownika lub pielęgniarki). 

 

 

W ferworze zabawy łatwo zapomnieć o kwestiach bezpieczeństwa. Tymczasem troska o zdrowie, komfort i zadowolenie klientów stanowią najważniejsze aspekty funkcjonowania parku trampolin. Nie pozwól więc, aby negatywne doświadczenia odwiedzających wpłynęły na opinie na temat Twojego obiektu. Zadbaj o bezpieczeństwo klientów, oferując im najwyższą jakość usług i pełen profesjonalizm.