Skip to main content

Spis treści:

Stało się. Siłownie, kluby fitness, baseny i aquaparki po raz drugi zmierzą się ze skutkami pandemii COVID-19. Jak utrzymać się na rynku, gdy klub został zmuszony do zawieszenia działalności? Przygotowaliśmy cykl poradnikowych artykułów dla właścicieli i managerów siłowni, w których proponujemy rozwiązania pomagające przetrwać najbliższe miesiące. 

 

Od 17 października działalność obiektów sportowych została wstrzymana, co martwi ich bywalców, a właścicielom – spędza z oczu sen. Wszystkie działania kadry zarządzającej klubów fitness będą teraz skoncentrowane na utrzymaniu płynności finansowej obiektów. Jednym z pierwszych kroków w tym kierunku powinno być przeniesienie działalności do strefy online. Większość klubów intuicyjnie poszła w tym kierunku. Jednak aby takie treningi przynosiły zysk, nie mogą być traktowane po macoszemu, lecz jako pełnowartościowa usługa. Z tego artykułu dowiesz się, jak zorganizować profesjonalny trening przez internet.

 

Wybierz narzędzie do streamingu zajęć fitness

Pierwszy krok to wybór narzędzia, za pomocą którego będziesz prowadzić transmisję zajęć. Możesz wybrać platformy stworzone specjalnie do tego celu lub streamować trening bezpośrednio na kanałach w mediach społecznościowych. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze narzędzia do prowadzenia zajęć przez internet i ich najważniejsze zalety:

 

  • Zoom – usługa Spotkania Zoom pozwala na bliską interakcję instruktora z uczestnikami zajęć dzięki temu, że wszyscy mogą być widoczni na ekranie. Transmisję można zabezpieczyć hasłem, aby dostęp do niej otrzymały tylko osoby, które uiściły opłatę za zajęcia. Narzędzie jest płatne dopiero powyżej 100 uczestników.
  • ClickMeeting – podobnie jak przypadku Zooma, ClickMeeting posiada funkcję Spotkanie, która umożliwia większej liczbie osób na włączenie kamery i mikrofonu (w tym przypadku 25). W dowolnym momencie trener może włączyć funkcję Webinar, dzięki której na ekranie monitora pozostanie widoczny tylko on. Transmisję można zabezpieczyć hasłem.
  • Facebook – prowadzenie mediów społecznościowych jest niezbędnym elementem dobrego marketingu Twojego obiektu. Rozważ uwzględnienie w planie publikacji w social mediach treningu na żywo. Możesz to zrobić za pomocą funkcji Facebook Live zarówno z telefonu, jak i komputera. Członkowie Twojej społeczności będą mogli oglądać ćwiczenia bezpośrednio w przeglądarce, bez konieczności przełączania się na zewnętrzne platformy. Możesz wykorzystać darmowy streaming na Facebooku jako zachętę do uczestnictwa w płatnych, bardziej rozbudowanych treningach.
  • YouTube – podobnie jak w przypadku Facebooka, na YouTube możesz przeprowadzić darmowy trening, który jest dostępny bezpośrednio z przeglądarki (aktywacja konta na tej platformie trwa jednak dłużej, bo 24 godziny). Możesz również wygenerować link do prywatnej transmisji. 

Zapewnij wsparcie dla trenera

Idealna sytuacja to taka, w której trener może skupić się tylko na prowadzeniu zajęć. Żeby zdjąć mu z barków troski o problemy techniczne czy pytania od ćwiczących, zorganizuj wsparcie w postaci osoby, która będzie dbała o jakość transmisji i w razie potrzeby angażowała się w rozmowę z trenującymi (każde z wymienionych wcześniej narzędzi umożliwia rozmowę na czacie). 

 

Przygotuj trening od strony technicznej

Wsparcie techniczne to dodatkowe zabezpieczenie na wypadek ewentualnych awarii; zadbaj jednak o to, by osoba wspierająca trenera miała jak najmniej pracy. Przed rozpoczęciem treningu odhacz punkty z poniższej checklisty:

  • użyj dobrej kamery – treningi można wprawdzie transmitować bezpośrednio z telefonu lub laptopa, ale może się okazać, że jakość obrazu jest niezadowalająca. W takiej sytuacji postaw na zewnętrzną kamerę, która zapewni dobrą widoczność każdego ruchu prowadzącego. 
  • zainwestuj w mikroport, który zagwarantuje dobrą jakość dźwięku. Oprócz warstwy wizualnej, dla osób ćwiczących bardzo ważne są wskazówki trenera – nie pozwól, by były one zagłuszone przez szelest ubrania lub całkowicie niesłyszalne.
  • przeprowadź próbny trening – przed pierwszą transmisją zorganizuj próbę generalną, która ujawni ewentualne niedociągnięcia techniczne i pozwoli jeszcze lepiej przygotować się do streamingu.
  • wystartuj ze spotkaniem wcześniej. 10-minutowe wyprzedzenie to dobra okazja do nieformalnego powitania uczestników i upewnienia się, że odbiorcy prawidłowo odbierają transmisję.

Działaj zgodnie z prawem

Przed zakupem treningu online, klient powinien zapoznać się z treścią regulaminu i zaakceptować jego warunki. Co powinien precyzować regulamin zajęć online?

  • dane identyfikacyjne Twojej firmy
  • zasady uczestnictwa w organizowanym treningu
  • dokładny zakres kupowanej usługi
  • zasady i formy płatności online
  • informacja o możliwości odstąpienia od zakupu (klient ma na to 14 dni)
  • klauzula informacyjna dot. ochrony danych osobowych

Nie zapomnij o tym, co Cię wyróżnia

Powyższe wskazówki mają charakter uniwersalny i stanowią solidną podstawę do przeprowadzenia profesjonalnego treningu online. Nie zapominaj jednak, że klienci nie bez powodu wybrali właśnie Twój klub. Trenerzy, ich sposób prowadzenia zajęć i komunikacja z uczestnikami, muzyka – to wszystko możesz (a wręcz powinieneś) zapewnić także w rzeczywistości wirtualnej. Jeśli poza pandemią kładliście nacisk na dodatkowe usługi, np. sprzedaż zdrowych przekąsek, wykonaj ukłon w stronę klienta i zagwarantuj stałym bywalcom treningów online pyszny gratis podczas pierwszej wizyty po pandemii. Taki gest na pewno zachęci gości do uczestnictwa w treningach w nowej, tymczasowej rzeczywistości i sprawi, że jako klub będziecie budzić dobre skojarzenia wśród trenującej społeczności. 

 

Leave a Reply