Skip to main content

Spis treści:

CSR to koncepcja, którą firmy coraz chętniej wykorzystują w swojej strategii biznesowej. Korzyści ze świadomego i odpowiedzialnego prowadzenia biznesu – bo tym jest CSR – czerpie wiele stron. Przeczytaj, dlaczego warto być firmą odpowiedzialną społecznie i jak prowadzić działania CSR w branży fitness. 

Czym jest CSR?

 

CSR (ang. corporate social responsibility), czyli społeczna odpowiedzialność biznesu, to strategia działania przedsiębiorstwa, która zakłada poczucie odpowiedzialności za otoczenie i aktywny wkład w jego poprawę. Odpowiedzialna społecznie firma to taka, która ma na względzie interesy inne, niż tylko jej własne.

Skuteczności CSR nie mierzy się tylko sumą wydanych pieniędzy. Szczególnie, że równie ważne, jak przeznaczanie ich na cele dobroczynne, jest sposób ich zarabiania. Firma odpowiedzialna społecznie dba o to, by być fair pod każdym względem: zapewnia swoim pracownikom godne warunki pracy, nie dopuszcza do cierpienia zwierząt i minimalizuje swój negatywny wpływ na środowisko naturalne.

Pamiętaj, że CSR to coś więcej, niż jednorazowa akcja charytatywna. Powinna być to misja na stałe wpisana w działalność Twojego klubu. Oczywiście pojedyncze inicjatywy też mają sens! Jednak społeczna odpowiedzialność biznesu zakłada świadomość jego wpływu na otoczenie i konsekwentne, regularne dążenie do tego, by ten wpływ był jak najlepszy.

 

Dlaczego warto uwzględnić CSR w swojej strategii?

Stawiając na CSR udowadniasz, że nie funkcjonujesz w oderwaniu od swojego otoczenia i aktywnie dbasz o dobro innych ludzi, zwierząt czy środowiska. To przy okazji duży punkt dla Ciebie. Angażując się w działania CSR, firma zyskuje ludzką twarz.

Korzyści CSR  można wskazać kilka:

 

  • robisz coś dobrego – wpisując CSR w DNA swojej firmy, realnie przyczyniasz się do poprawy jakiejś części swojego otoczenia. Możliwości jest naprawdę wiele – możesz wybrać cel ściśle związany z działalnością sportową lub zdecydować się na wsparcie lokalnej inicjatywy. 
  • zyskujesz w oczach klientów – budujesz zaufanie i pozytywne doświadczenia klientów. Konsumenci są coraz bardziej świadomi podczas dokonywania wyborów i coraz częściej nie chcą wspierać marek, które działają nieetycznie. Dzięki CSR Twój klub będzie postrzegany jako odpowiedzialny, zaangażowany, a tym samym godny tego, by związać się z nim na dłużej.
  • jesteś atrakcyjnym pracodawcą – długotrwała działalność charytatywna to element, który warto podkreślać w komunikacji employer brandingowej. Dziś coraz więcej osób zwraca uwagę także na pozafinansowe aspekty pracy w danym miejscu. Świadomość, że są częścią firmy zaangażowanej społecznie, może znacząco przełożyć się na motywację Twoich pracowników. 
  • zyskujesz finansowo – realizacja strategii CSR pośrednio przekłada się także na wymierne korzyści dla Ciebie. Wzmocnienie wizerunku klubu, a w konsekwencji większe zaangażowanie klientów i pracowników, oznacza większy przychód ze sprzedaży karnetów i mniejsze koszty utraty pracowników.

 

CSR w małych i średnich firmach

 

CSR nie jest strategią tylko dla wielkich korporacji. Społeczna odpowiedzialność może przejawiać się na tak wiele sposobów, że każda firma, niezależnie od wielkości, znajdzie na to swój sposób. Nic nie stoi na przeszkodzie realizowania strategii CSR nawet, jeśli Twój klub należy do tych mniejszych

 

CSR w branży fitness – pomysły

Możliwości wdrożenia działań CSR w klubie fitness jest wiele. Być może zainspiruje Cię któraś z naszych propozycji. 

 

  • współpraca z lokalnymi instytucjami (np. szkołami) w zakresie wspierania zdrowego stylu życia u dzieci
  • objęcie patronatem przedsięwzięć, których celem jest poprawa aktywności fizycznej 
  • regularna organizacja biegów charytatywnych 
  • zorganizowanie w klubie stałej zbiórki pieniędzy lub darów dla wybranej organizacji
  • przeznaczenie określonej środków części ze sprzedaży karnetów na określony cel
  • zadbanie o ekologię: wyposażenie klubu w energooszczędny sprzęt i prysznice czy maty do ćwiczeń produkowane z jak największej ilości naturalnych materiałów

 

Zobacz, jak robią to inni

Na ciekawy pomysł wpadł właściciel jednej z brazylijskiej sieci obiektów fitness. Poprosił swoich klientów, aby zamiast wyrzucać obuwie sportowe, przynosili je ze sobą na trening. Po co klubowi stare buty? Otóż są one później dezynfekowane, pakowane i przekazywane organizacji, która wspiera aktywność sportową u dzieci z uboższych rodzin. A że porządne obuwie jest podstawą wielu dyscyplin sportowych – pomysł brazylijskiego przedsiębiorcy okazał się strzałem w dziesiątkę. Szczególnie, że dzięki zbiórce co roku udaje się zebrać 4 tysiące par butów.

Ta inicjatywa była inspiracją do stworzenia społeczności Gymtopia. Jej misją jest promowanie prospołecznych działań organizowanych przez kluby. Na stronie internetowej Gymtopia przeczytasz inspirujące historie obiektów sportowych z całego świata. Na przykład klubów z północno-wschodniej części Stanów Zjednoczonych, które zapraszały ofiary huraganu Sandy do darmowego skorzystania z ciepłego prysznica i naładowania telefonu w swoich obiektach. Albo duńskiego klubu, który opłaty za skorzystanie z prysznica na siłowni przekazuje na budowę studni w Afryce.

Także Twój klub może być tym, dzięki któremu kawałek rzeczywistości będzie coraz lepszy. Przekonaj się, że dobro wraca także w biznesie.