Spis treści:
- Zrozum dynamiczne potrzeby i zachowania klientów
- Obserwuj konkurencję na rynku fitness
- Wykorzystaj potencjał personelu Twojej siłowni
- Określ i aktualizuj kluczowe cele działania siłowni
- Zadbaj o współpracę z partnerem technologicznym
- Nie zapomnij o działaniach marketingowych
Jednym z pierwszych działań, które podejmują przedsiębiorcy zakładający nową firmę, jest opracowanie strategicznych dokumentów. Należą do nich: biznesplan, zawierający szczegółową ocenę opłacalności, analiza SWOT stanowiąca strategię działań biznesowych w kontekście mocnych i słabych stron przedsięwzięcia, czy kanwa modelu biznesowego. Wielu właścicieli siłowni i klubów fitness po czasie zapomina jednak o uaktualnianiu swoich planów i założeń, mierzeniu efektów czy elastycznym podejściu do zmieniających się trendów i potrzeb konsumentów.
W poniższym artykule podpowiemy Ci, jak przygotowywać okresową strategię biznesową, aby maksymalizować zyski i utrzymać zadowalający poziom kontroli nad rentownością obiektu sportowego.
Zrozum dynamiczne potrzeby i zachowania klientów
Punktem wyjścia do planowania działań na najbliższy okres (np. rok czy też sezon) powinna być dokładna analiza i ocena bieżącej sytuacji. Po pierwsze, aby być skutecznym, powinieneś doskonale rozumieć swoich konsumentów i stale wychodzić naprzeciw ich potrzebom. Dokonuj weryfikacji zdefiniowanych wcześniej grup docelowych w oparciu o dane demograficzne (wiek, płeć, status materialny, stan cywilny) oraz ich dotychczasowe nawyki związane z aktywnym trybem życia (co cenią sobie w obiektach sporotwych? Co powoduje, że rezygnują z członkostwa? Co stoi im na przeszkodzie, aby zakupić karnet
i regularnie uczęszczać na siłownię?). W tym celu możesz przestudiować zebrane
w ostatnim czasie ankiety, przeanalizować własną bazę klientów, przeprowadzić dodatkowe wywiady dotyczące satysfakcji klientów czy porozmawiać z pracownikami, którzy obsługują klubowiczów i mają z nimi stały kontakt. Możesz także zlecić szczegółowe badanie rynku profesjonalnej agencji badawczej, która pomoże Ci stworzyć bądź zaktualizować profil potencjalnego klienta.
Obserwuj konkurencję na rynku fitness
O tym, jak ważne jest stałe obserwowanie działań i planów konkurencyjnych obiektów, nie trzeba przekonywać żadnego właściciela siłowni czy klubu fitness. Przesycony rynek sportowy jest szczególnie czuły na trendy, promocje i nowe rozwiązania. Monitoruj więc kroki zarówno liderów branży jak i lokalnej konkurencji, starając się identyfikować najlepsze praktyki i wdrażać innowacyjne rozwiązania przed nimi. Zadaj sobie również pytanie, jak Twoja siłownia czy fitness klub może wyróżnić się na ich tle, by zyskać nowych klientów i zwiększać lojalność dotychczasowych użytkowników.
Wykorzystaj potencjał personelu Twojej siłowni
Atmosfera w klubie fitness jest jednym z najważniejszych aspektów w procesie budowania przywiązania klientów do Twojej marki. Częste rotacje pracowników czy ich niezadowolenie z pracy nie wpływają pozytywnie na odczucia klubowiczów. Przeprowadzaj więc cykliczne spotkania z obsługą siłowni, aby dowiedzieć się, co możesz zrobić, aby zwiększać ich satysfakcję z pracy w Twoim obiekcie.
Co więcej, na swoim pokładzie z pewnością posiadasz ludzi o wielu różnych talentach, zainteresowaniach czy cechach. Znajdują się oni na pierwszej linii kontaktu z klientem, wobec czego mogą mieć wiele cennych pomysłów i spostrzeżeń dotyczących usprawnienia działań w klubie fitness i przyciągnięcia nowych klientów. Awanse, nagrody i premie z całą pewnością zmotywują ich do większego zaangażowania w rozwój siłowni, jednak pamiętaj, aby przewidzieć na to odpowiednie zasoby w planowanym budżecie.
Określ i aktualizuj kluczowe cele działania siłowni
Brak precyzyjnie zdefiniowanych celów i mierników realizacji określonych założeń powoduje, że obiekty sportowe nie są w stanie kontrolować swoich postępów, a co z a tym idzie — rozwijać się. Bez jasnego punktu odniesienia zespół może poczuć się zagubiony,
a Ty nie będziesz mógł łatwo i celnie odnaleźć obszarów, które wymagają usprawnienia.
We współpracy z managerem klubu lub działem sprzedaży (jeżeli taki posiadasz) opracuj prognozy i cele finansowe, planowane koszty, szacunkową liczbę pozyskanych leadów oraz wartość nowych i przedłużonych karnetów. Wspólnie określcie optymistyczny
i pesymistyczny scenariusz oraz ustalcie poziom zysków i strat, który pozwoli Wam wyjść na tzw. zero.
Przygotowując prognozę na długi okres, z góry ustal mniejsze okresy czasowe, po których wspólnie będziecie raportować sobie uzyskane efekty. To pozwoli Ci kontrolować sytuację i reagować w odpowiednim momencie.
Zadbaj o współpracę z partnerem technologicznym
Strona internetowa zaprojektowana zgodnie ze standardami UX stanowi wizytówkę Twojej marki i jest jednym z najczęstszych punktów styku klienta z ofertą klubu fitness. Równie istotny jest wybór i implementacja odpowiedniego programu do obsługi obiektów sportowych. Zadbaj więc o to, aby Twój dostawca miał bogate doświadczenie w automatyzacji procesów w obiekcie sportowym i rozumiał potrzeby właścicieli tego typu obiektów. Produkt OOS naszej firmy powstał i rozwija się w oparciu o doświadczenie we współpracy z klubami sportowymi, siłowniami, salami zabaw, basenami czy parkami trampolin, dlatego doskonale rozumiemy oczekiwania biznesowe i operacyjne właścicieli tego typu miejsc.
Nie zapomnij o działaniach marketingowych
Dzisiejsze narzędzia cyfrowe pozwalają wdrażać nieograniczone sposoby na promowanie marki, trafiając przy tym do precyzyjnie określonych grup odbiorców. Nawet najlepszy i najnowocześniejszy klub fitness nie zdobędzie nowych klientów bez poświęcenia odpowiednich zasobów na reklamę i promocję. Zaplanuj więc działania marketingowe, które pozwolą Twojej siłowni zwiększać zasięgi i rozpoznawalność, a przez to liczbę aktywnych klubowiczów. Do najbardziej efektywnych należą:
- komunikacja poprzez social media
- influencer marketing
- e-mail marketing
- reklamy sponsorowane
- SEO, czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych
Realizuj swoją strategię krok po kroku, zgodnie z wymienionymi wyżej etapami. Pamiętaj też, że rynek branży fitness ulega nieustannym i dynamicznym zmianom, wobec których powinieneś zachować pełną elastyczność — to kluczowa cecha sukcesywnego funkcjonowania biznesu w chwiejnych i niestabilnych czasach. Staraj się więc sprawnie adaptować do aktualnych trendów i wyprzedzać konkurencję we wszystkich możliwych działaniach.