Spis treści:
- Co robi i jakie obowiązki posiada właściciel siłowni?
- Jakie problemy pojawiają się podczas bycia właścicielem siłowni?
- Jak być dobrym właścicielem siłowni?
- Cechy, które pomogą być dobrym właścicielem
- Podsumowując
Otwierając własną siłownię czy klub fitness, zakładamy, że będzie to rentowny biznes. Warto pamiętać o tym, że z czasem będzie trudniej i będziemy musieli zadbać o to, aby nasza siłownia stale się rozwijała i sprowadzała nowych klubowiczów oraz utrzymywała obecnych. Te wszystkie zadania spoczywają na barkach właściciela siłowni, który musi wykazać się wieloma cechami, które pomogą mu tworzyć klub fitness.
W tym artykule przyjrzymy się bliżej, jak rzeczywiście wygląda praca właściciela siłowni, i które cechy są pożądane, aby osiągnąć sukces w tej branży na tym stanowisku.
Co robi i jakie obowiązki posiada właściciel siłowni?
Na początku weźmiemy pod lupę to, z czym się naprawdę łączy bycie właścicielem siłowni, ponieważ musimy wiedzieć, jakie czekają nas obowiązki, zanim zaczniemy mieć więcej wolnego czasu na tym stanowisku.
- Zarządzanie — tutaj mówimy o całokształcie, począwszy od logistyki, która obejmuję zamawianie sprzętu, towaru czy innych rzeczy potrzebnych do marketingu (o którym opowiemy za chwilę), po organizację wszystkich pracowników naszej siłowni.
- Motywowanie pracowników — pozornie nieistotna czynność, która przez wielu właścicieli jest niedoceniana. Dla niektórych może być to stresujące, aby przemawiać do wszystkich pracowników i motywować ich. Jednakże zwiększenie morali zespołu wzbudzi ich zaufanie oraz poprawi wydajność naszej siłowni.
- Opłaty, rachunki i pensje — żmudna oraz monotonna praca, z którą musimy się pogodzić. Spędzimy zazwyczaj przy niej sporo godzin, aby rozliczyć się z każdym pracownikiem i wysłać mu przelew czy też opłacić rachunki za wydatki, które generuje siłownia. Oczywiście możemy sobie to ułatwić poprzez oprogramowanie, które wyświetla nam ilość przepracowanych godzin personelu, czy księgowej, która będzie tego pilnowała i wysyłała gotowe rozliczenia i faktury do opłacenia.
- Tworzenie strategii oraz marketing — jako właściciel siłowni musimy stale myśleć o tym, jak przyciągnąć nowych klientów oraz utrzymać obecnych. Rozmyślamy nad różnego rodzaju miesięcznymi promocjami czy udogodnieniami np. programami lojalnościowymi. Dodatkowo zajmujemy się marketingiem, który jest najistotniejszym elementem prowadzenia siłowni. Nie zyskamy klientów bez odpowiedniej reklamy, która przyciągnie przyszłych klubowiczów.
Jakie problemy pojawiają się podczas bycia właścicielem siłowni?
Jednym z początkowych problemów, które spotykają nowych oraz doświadczonych pracodawców siłowni jest negocjowanie cen najmu powierzchni. Bardzo często wynajmujemy powierzchnie, które są gwarantem dużego ruchu w obiekcie. Takim lokalem są powierzchnie znajdujące się w galeriach handlowych. To tam spotykamy największą ilość potencjalnych klientów, którzy być może będą chcieli skorzystać z naszej oferty. Niestety koszty wynajmowania takiej dużej powierzchni są bardzo duże, więc cena najmu znacząco idzie w górę. Negocjowanie cen na wczesnym etapie pozwoli nam na duże oszczędności, które możemy wykorzystać na inne wydatki takie jak: marketing, strony internetowe, dodatkowy sprzęt etc.
Kolejnym istotnym problemem, który napotkamy to koszta związane z naprawą sprzętu, jaki posiadamy w naszym klubie. Oczywiście możemy zatrudniać osoby odpowiedzialne za konserwację takiego sprzętu. Nie zawsze jednak jesteśmy w stanie uniknąć uszkodzenia sprzętu i musimy go naprawić. Ceny takich napraw są bardzo duże i podobne do ceny zakupu. Dlatego warto upominać i sygnalizować o tym, aby dbać o sprzęt, którym dysponujemy na naszej siłowni.
Warto rozważyć opcję leasingu na sprzęt w naszej siłowni. W tym artykule tłumaczymy, w jaki sposób to działa i co trzeba zrobić: Leasing sprzętu na siłownię – sposób na wyposażenie Twojego klubu.
Odpowiedzialność, jaka spoczywa na właścicielu siłowni, potrafi być przytłaczająca oraz stresująca. Musimy odpowiadać przed innymi za nasz personel, firmy zewnętrzne, marketing, jaki prowadzimy czy strategie naszej siłowni.
Jak być dobrym właścicielem siłowni?
Przede wszystkim ważne jest, aby nie kierować się tylko i wyłącznie zarobkiem na tym stanowisku. Na pierwszym miejscu powinniśmy postawić cel, który będzie naszą misją i będzie napędzać nas do działania oraz pomagania innym ludziom. Takie zdroworozsądkowe podejście pozwoli wygrać w dłuższej perspektywie z wypaleniem na stanowisku, które może się pojawić. Nasze działania będą nastawione na innych, co prowadzi do zadowolonych klientów, którzy generują wysoki zysk w długoterminowej perspektywie.
Cechy, które pomogą być dobrym właścicielem
- Konsekwencja w działaniu
Jest to cecha, którą powinien posiadać każdy dobry właściciel siłowni. To ona odzwierciedla nasze codzienne nawyki. Bez niej zobowiązania i zadania nie będą wykonywane i zostaną przełożone na później, co odbije się na naszej siłowni.
- Zdolności przywódcze
Ta umiejętność pozwoli nam w łatwy i prosty sposób zarządzać całym naszym personelem, który zatrudniamy. Dodatkowo pozwoli nam na podejmowanie szybkich i zdecydowanych decyzji, które wpłyną na zaufanie w zespole, jaki będziemy tworzyć. Sprawa ma się podobnie u klientów. Musisz pokazać, że mogą liczyć na Ciebie w każdej sprawie.
- Rozumowanie finansów
Zdolność, która bardzo nam się przyda w tej branży. Jeżeli nie rozumiemy do końca finansów, to jako właściciel powinniśmy zainwestować w szkolenia lub kursy, które wytłumaczą nam, czym są zyski, straty, koszty pracy oraz materiałów itp. W ostateczności, jeżeli nie czujemy się zbyt pewnie, powinniśmy zatrudnić księgowego, który zrobi te rzeczy za nas.
- Wytrwałość i cierpliwość
To te cechy zadecydują czy odniesiemy sukces jako właściciel siłowni. Wytrwałość pomoże nam przetrwać najtrudniejszy okres w naszym biznesie, a cierpliwość pozwoli na spokojne oczekiwanie zysków po trudniejszym czasie prowadzenia takiej działalności.
- Samolubność
Z początku ta cecha może wydawać się niepotrzebną oraz niepożądaną, aczkolwiek to ona pozwala nam skupić się na osiągnięciu własnego celu i sięgnąć po sukces w tej branży. Patrząc na konkurencję i powtarzając ich poczynania, nie osiągniemy zamierzonego celu. Oczywiście dobrze jest spoglądać na lepszych od siebie i uczyć się od nich i na błędach, które popełnili w przeszłości. Podglądanie da nam dużo wiedzy, ale nie możemy się w nim zatracić, gdyż zapomnimy o własnym biznesie.
- Komunikatywność
Zdolności do łatwego nawiązywania kontaktów pomoże nam w zdobywaniu nowych znajomości, które z czasem mogą okazać się przydatne w tworzeniu i prowadzeniu tej działalności. Pamiętajmy, że siłownię odwiedzają różnego rodzaju klienci, którzy mogą wnieść coś swoimi umiejętnościami do naszej siłowni. Dlatego warto być otwartym i komunikatywnym dla klientów jako właściciel siłowni.
Podsumowując
Wszystkie wymienione cechy pomogą nam zdobyć niezbędne kwalifikacje do bycia dobrym właścicielem siłowni. Pomogą kierować zespołem, dobrze planować wydatki, prowadzić odpowiedni marketing oraz sprawnie poruszać się między klientami, aby zachęcać ich do odwiedzenia naszej siłowni.