Skip to main content

Spis treści:

Moda na zdrowy styl życia nie przemija a kluby fitness i obiekty sportowe cieszą się niesłabnącą popularnością. Pandemia i związane z nią obostrzenia sprawiły jednak, że właściciele tego typu miejsc musieli zweryfikować i na nowo zaplanować strategię działania. Kreatywność i dokładne zrozumienie potrzeb odbiorców stały się niezbędne do osiągnięcia rynkowej konkurencyjności i zapewnienia rentowności firm z branży sportowej.

Myślisz o otwarciu swojej siłowni lub studia fitness? Nie zapomnij o przemyślanym i precyzyjnym modelu biznesowym! 

 

Czym jest model biznesowy klubu fitness?

Początkujący przedsiębiorcy podchodzą do swojego pierwszego biznesu z ogromnym entuzjazmem i motywacją. Są to, oczywiście, czynniki niezbędne do osiągnięcia sukcesu.  pod warunkiem że idą w parze ze znakomitą znajomością rynku i precyzyjnym biznesplanem, który zawiera kwestie finansowe, operacyjne i strategiczne. Model biznesowy jest długoterminową strategią, której celem jest odpowiedź na kluczowe pytania: 

  • W jaki sposób firma generuje przychody i maksymalizuje zyski?  
  • Jakie są strategiczne cele działalności firmy?
  • Jakie zasoby można i należy wykorzystać, by je zrealizować?
  • Kim są potencjalni klienci i czego dokładnie potrzebują? 
  • Kim jest konkurencja i jak na jej tle wyróżnić firmę?

Lean Canvas jako model biznesowy klubu fitness

Jednym z najbardziej znanych szablonów modelu biznesowego jest Lean Canvas, który dzięki przejrzystości i prostocie pozwoli Ci szybko i jasno określić rynkową atrakcyjność Twojego pomysłu. Opiera się na podstawowych filarach:

    • Definicja problemu — jakie potrzeby rynkowe klientów nie są zaspokajane przez istniejące na rynku firmy? 
    • Rozwiązanie — jaka będzie odpowiedź Twojej firmy na zastane problemy i potrzeby? Od czego zaczniesz i w jakim kierunku Twoja usługa będzie ewoluować? 
    • Propozycja wartości — Jak zwięźle i klarownie opiszesz innowację, którą zaproponujesz klientom? 
    • Przewaga konkurencyjna — Jaką niemożliwą do skopiowania i wyróżniającą Cię na tle konkurencji cechę posiada Twoja koncepcja biznesowa?
    • Grupa docelowa — Ile i jakie grupy klientów mogą być potencjalnie zainteresowane Twoją usługą? 
    • Kanały dotarcia do klienta — Jakie kanały komunikacji ze zidentyfikowanymi przez Ciebie grupami odbiorców będą najbardziej efektywne? 
    • Przychody i koszty — Jak będziesz generować przychody i jaka będzie ich wysokość? Jakie będą stałe i zmienne koszty ich uzyskania
    • Wskaźniki — W jaki sposób ocenisz, czy realizujesz założone cele

Jak zacząć pracę nad modelem biznesowym klubu fitness?

Wybitna intuicja biznesowa i wieloletnia obecność w branży nie wystarczą, by wdrożyć efektywne rozwiązania i procedury. Świadoma i dojrzała działalność biznesowa powinna bazować na twardych i sprawdzonych danych. W tym celu niezbędne będą dogłębne badania, które pomogą Ci określić odpowiedni model biznesowy dla Twojego klubu fitness. Aby wyróżnić się w swojej niszy i znaleźć dochodową część rynku, dla której Twoja oferta będzie atrakcyjna, powinieneś przeprowadzić szczegółowe analizy i na ich podstawie określić rynek docelowy, rodzaj oferowanych usług i sposób generowania przychodów. 

 

Lokatorzy osiedli, na których dominują młode rodziny z dziećmi, będą mieli inne potrzeby niż mieszkańcy okolicy zamieszkałej przez seniorów lub studentów. Jeszcze inną specyfiką rządzić się będą obszary, na których większość budynków to biurowce, a grupę docelową stanowią pracownicy korporacji. Może się także okazać, że w pozornie atrakcyjnej lokalizacji, w pobliżu której nie działa firma konkurencyjna, funkcjonuje osiedlowy klub lub bezpłatne zajęcia sportowe w lokalnym ośrodku sportu czy domu kultury. Każda grupa docelowa wymagała będzie również innego języka komunikacji i działań marketingowych. Te i inne czynniki powinieneś sprawdzić przed rozpoczęciem działalności.

 

Upewnij się, że Twój klub fitness odpowiada na potrzeby klientów

Badania rynku pozwolą doprecyzować Ci specyfikę Twojego obiektu sportowego oraz model członkostwa. Może się okazać, że w wybranej przez Ciebie okolicy brakuje tradycyjnej siłowni, dedykowanej szkoły jogi lub studia indywidualnych treningów personalnych. Warto zweryfikować również rentowność poszczególnych modeli członkostwa. Większość klubów fitness działa w oparciu o subskrypcję lub długoterminową umowę, w której karnet opłacany jest w miesięcznych transzach. Stała cena dla klienta i dający się przewidzieć dochód dla klubu fitness to niewątpliwe zalety tego modelu. Ciekawą opcją jest udoskonalony w dobie pandemii model hybrydowy, w myśl którego oprócz stacjonarnej siedziby, klub fitness prowadzi także cyfrową platformę oferującą treningi online oraz pojedyncze konsultacje z trenerami czy dietetykami. Alternatywą jest także rozwiązanie „pay-as-you-go”, w którym klienci płacą za Twoje usługi tylko wtedy, gdy ich potrzebują. Wprowadzając taki model rozliczenia, wychodzisz naprzeciw potrzebom osób, które cenią sobie elastyczność i możliwość korzystania z wielu obiektów w dowolnym czasie.

 

Twój model biznesowy może łączyć wiele różnych elementów i rozwiązań, tworząc tym samym unikalną propozycję wartości dla klientów. Pamiętaj jednak, by swoje działania zaplanować metodycznie i z odpowiednim wyprzedzeniem, w oparciu o badania, wywiady i rzetelne dane. Sukces dzisiejszych obiektów sportowych opiera się na personalizacji i jakości doświadczeń klientów, elastyczności oraz precyzyjnym i natychmiastowym odpowiadaniu na potrzeby klubowiczów.