Skip to main content

Spis treści:

Na barkach osoby zarządzającej klubem fitness spoczywa szereg obowiązków i olbrzymia odpowiedzialność. Nie każdy posiada odpowiednie kompetencje i kwalifikacje do sprawowania tak kluczowej i strategicznej funkcji. Niezależnie od tego, czy zatrudniasz managera siłowni w pełnym wymiarze godzin, czy też sam kierujesz procesami niezbędnymi do funkcjonowania obiektu, warto pamiętać o tym, że działania te wymagają umiejętności organizacji i dużej odporności na stres. O zasadniczych kwestiach związanych z obowiązkami, zadaniami i wyzwaniami na stanowisku managera klubu fitness przeczytasz
w poniższym artykule.

 

Co należy do obowiązków managera klubu fitness?

Najprostsza odpowiedź na to pytanie mogłaby brzmieć: “wszystko”. Manager siłowni to osoba, której głównym i podstawowym zadaniem jest nadzorowanie całościowych działań i stały rozwój obiektu. Zakres obowiązków na tym stanowisku jest bardzo szeroki i w oczywisty sposób wiąże się z ogólną odpowiedzialnością za funkcjonowanie siłowni. Kluczowe zadania managera klubu fitness to:

1. Administracja i zarządzanie klubem fitness oraz budżetem obiektu

Ten obszar zadań stanowi fundament pracy kierownika obiektu sportowego. Należą do niego: ustalanie grafików zajęć
i harmonogramów pracy, dbałość o realizację założonego planu finansowego i targetów sprzedażowych, kontrola rozliczeń i obiegu dokumentów, komunikacja ze wszystkimi działami i pracownikami (w tym także w zakresie kwestii pranych i księgowych), nadzór nad standardami jakości i bezpieczeństwem klubowiczów, bieżący kontakt z administratorem budynku czy dostawcami usług takich jak woda, prąd czy internet, raportowanie działań i efektów, przygotowywanie prognoz i planów rozwoju biznesu.

 

2. Rekrutacja i zarządzanie personelem klubu fitness

Ze względu na charakter działalności, zwłaszcza w dużych miastach, kluby fitness zmagają się z wyzwaniem, jakim jest rotacja pracowników. Co więcej, pracownikami siłowni są często ludzie młodzi, dla których jest to jedno z pierwszych doświadczeń zawodowych. To wymaga od managera umiejętnego podejścia zarówno do procesu rekrutacji, jak i późniejszego sprawnego zarządzania załogą, rozbudowanych zdolności komunikacyjnych, umiejętności określania granic przy jednoczesnym zachowaniu przyjaznej atmosfery, oraz precyzyjnego delegowania zadań i ich egzekwowania. Manager powinien także wypracować wśród pracowników odpowiedni autorytet oraz stanowić dla nich wsparcie. W jego interesie jest również organizacja szkoleń, podnoszenie kompetencji członków zespołu oraz dzielenie się z nimi wiedzą i doświadczeniem. Zadania nie ułatwia fakt, że załoga siłowni jest bardzo zróżnicowana — należą do niej recepcjoniści, trenerzy i instruktorzy, sprzedawcy czy ekipa sprzątająca. Każda z tych grup ma inne potrzeby i mierzy się z innymi wyzwaniami. 

 

3. Obsługa klienta siłowni

Choć bieżąca obsługa klienta spoczywa zazwyczaj na pracownikach recepcji, manager przyjmuje na siebie najtrudniejszą część w obsłudze i budowaniu relacji z klientami. To on podejmuje rozmowy z kluczowymi interesantami, jak również rozpatruje ewentualne skargi i reklamacje, starając się zapewnić pozytywne doświadczenia również tzw. “trudnym klientom”. Aby budować lojalność klubowiczów, manager powinien także nawiązywać przyjazne konwersacje ze stałymi bywalcami siłowni, okazując im zainteresowanie i opiekę.

4. Zaopatrzenie siłowni

Dbałość o odpowiednie zaopatrzenie obiektu to czasochłonne działanie, które ma zasadniczy wpływ na zadowolenie klientów oraz kontrolę budżetu. Do procesu tego należą zamówienia produktów stanowiących ofertę recepcji i barku oraz wyposażenie siłowni i pozostałych pomieszczeń klubu, szukanie nowych dostawców, negocjacja cen, kontrola dostaw i cykliczna inwentaryzacja.

 

5. Nadzór techniczny i kontrolowanie czystości klubu fitness

Stan techniczny sprzętu i związana z nim kwestia bezpieczeństwa klubowiczów wymagają szczególnej troski i regularnej kontroli. Utrzymywanie odpowiedniego poziomu czystości, zwłaszcza w obliczu pandemii, świadczy o jakości marki i podejściu firmy do pracowników i klientów, których zadowolenie stanowi zasadniczą kwestię. Manager powinien więc dokonywać cyklicznych przeglądów wyposażenia oraz kontroli czystości i natychmiastowo reagować na ewentualne uchybienia. 

 

Jak widzimy, posada managera klubu fitness łączy w sobie szereg innych stanowisk, m.in. koordynatora, marketingowca, specjalisty HR, księgowego, kontrolera jakości i wiele innych profesji. Osoba sprawująca tę funkcję, powinna także posiadać mentalność kapitana i lidera w jednym. Jest to więc angażujące stanowisko, które wymaga stałego doskonalenia, ale dostarcza również mnóstwo satysfakcji i stanowi fundament działalności obiektów sportowych. Jako właściciel siłowni powinieneś bardzo poważnie podejść do znalezienia idealnego kandydata na managera Twojego klubu, a następnie inwestować w podnoszenie jego kwalifikacji i dbać o zadowolenie z wykonywanej pracy i realizację zawodową.