Spis treści:
Zbliża się październik, czyli najlepszy okres w branży fitness. Klienci wracają do klubów po urlopach, pogoda coraz mniej sprzyja treningom typu outdoor – jednymi słowy – nadchodzi kluczowy okres pozyskania nowych klubowiczów, którzy zapewnią przychód i realizację długofalowych planów.
Najważniejszym zadaniem właścicieli i managerów klubów fitness jest stworzenie atrakcyjnej, konkurencyjnej i jednocześnie rentownej kampanii promocyjnej, wspartej skutecznym marketingiem.
W poniższym artykule przedstawimy praktyczne działania oraz funkcjonalności OOS, które pozwolą płynnie i efektywnie zrealizować działania, mające na celu pozyskać nowych klientów.
Grupa odbiorców
Pierwszym działaniem jakie należy zrealizować jest określenie potencjalnej grupy odbiorców, do której chcemy dotrzeć. Umożliwi to określić charakter promocji i kanały komunikacji.
Im precyzyjnej określimy odbiorców tym łatwiej będzie, w późniejszym etapie prowadzić działania promocyjne i sprzedażowe.
Możemy posłużyć się następującą segmentacją:
- społeczno-demograficzną: wiek, płeć, zawód
- geograficzną: miejsce zamieszkania, miejsce pracy, miejsce zakupów – region,
- psychofizyczną: styl życia, lojalność, stosunek wobec ekologii,
- inne aspekty: obecność w sieci – czas, miejsce i częstotliwość korzystania
Przykład:
Klub fitness w mieście (liczba ludności 30 000 – 50 000 mieszkańców). Ulokowany w centrum – biurowce, korporacje, uczelnie wyższe, domy studenckie.
W tym przypadku możemy przygotować kampanię mającą na celu sprowadzenie do klubu pracowników korporacji oraz studentów.
Pracownicy korporacji – opis:
- siedzący tryb życia,
- mała lub średnia aktywność fizyczna,
- chęć utożsamiania się z marką,
- wysoki status społeczny,
- wiek: 25 – 40 lat,
- przywiązanie do klubu fitness z uwagi na lokalizację i stały charakter pracy.
Studenci – opis:
- wiek: 19 – 24 lata,
- średnia i duża aktywność fizyczna,
- klub fitness, jako trend społeczny,
- niski i średni status społeczny,
- brak stałego planu dnia,
OOS w praktyce:
Nasze oprogramowanie pozwala grupować klientów na dowolny sposób i komunikować się z nimi za pomocą kampanii SMS. Posiadając bazę klientów nieaktywnych lub tych, którym kończą się karnety, możemy dotrzeć do nich z promocją w sposób automatyczny (poprzez utworzenie grup i spersonalizowanych wiadomości).
Zdefiniowanie promocji i marketing
Posiadając grupy docelowe możemy określić charakter promocji i sposób komunikacji. Dobrze sprawdzają się obniżone ceny karnetów na okres kilku miesięcy oraz możliwość zakupienia karnetu na czas nieokreślony, z miesięcznym okresem wypowiedzenia.
Przykład:
“Forma do końca roku”. 3 miesiące w cenie 1 zł / miesiąc, po upływie okresu promocyjnego, standardowa cena 79 zł. Promocja dotyczy studentów (za okazaniem legitymacji studenckiej) oraz pracowników biurowych/korporacji (za okazaniem identyfikatora pracowniczego).
Średni cykl życia klienta wynosi od 8 do 10 miesięcy dla jednego klubu fitness, więc średni przychód z klienta wyniesie 53 zł / miesięcznie (karnet). Pamiętajmy – im większa liczba klubowiczów, tym większa sprzedaż produktów z recepcji, dosprzedaż treningów personalnych, czy konsultacji dietetycznych, a także polecenia klubu znajomym.
OOS w praktyce:
System pozwala swobodnie definiować ceny karnetów, ich czas trwania oraz umożliwia przypisywanie promocji – pełna dowolność i tylko od Ciebie zależy jaki model zaproponujesz swojej potencjalnej grupie docelowej.
Kolejnym krokiem jest zaplanowanie działań marketingowych, które zmaksymalizują szanse pozyskania klientów, jednocześnie nie pochłoną całego budżetu na codzienne funkcjonowanie biznesu.
W przypadku studentów i pracowników korporacji sprawdzą się działania marketingu cyfrowego:
- content marketing,
- Google Ads,
- Facebook Ads,
- kampanie w pozostałych social mediach.
W pierwszej kolejności należy stworzyć komunikację produktu – w tym przypadku promocji. Hasło, komunikację wizualną, materiały graficzne – video, posty, wpisy na stronę www.
Koszt pozyskania klienta w digital marketingu jest dużo niższy, w porównaniu do działań analogowych – ulotek, czy plakatów. Jednak warto wspierać działania online, działaniami “w terenie”. Organizacja eventu, czy punktu promocyjnego na kampusie uczelni lub domu studenckiego – również świetnie się sprawdzi.
Planowanie i mierzenie efektów
Bez konkretnego celu nie jesteśmy w stanie określić powodzenia kampanii promocyjnej. Do realizacji celów można założyć kilka wskaźników:
- ilość pozyskanych klientów,
- koszt pozyskania klienta,
- konwersja z danego działania marketingowego.
Mierzenie efektów pozwoli w przyszłości optymalizować kampanie promocyjne, tak aby dojść do optymalnego rozwiązania – mając świadomość, które działania są skuteczne, a które nie przynoszą założonych celów.
OOS w praktyce:
Moduł zarządzania pracownikami pozwala przypisywać im zadania i zweryfikować ich stan realizacji. Dzięki temu, każde działanie zostanie osadzone w czasie, osoby biorące udział w kampanii będą znały swoje role, a praca będzie efektywna i skoordynowana.