Skip to main content

Spis treści:

Dla właścicieli siłowni zatrudnienie odpowiedniej osoby na stanowisko managera stanowi olbrzymie wyzwanie. Jeżeli prowadzisz rekrutację na koordynatora lub kierownika Twojego obiektu sportowego, z pewnością oczekujesz, że odciąży Cię zawodowo i ułatwi wykonywanie innych obowiązków. Jak jednak znaleźć kandydata, któremu będziesz gotowy powierzyć odpowiedzialność nad biznesem? Jak wybrać doświadczoną, kompetentną i godną zaufania osobę, która będzie sprawnie zarządzać i rozwijać Twój klub fitness? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę podczas procesu rekrutacji managera siłowni.

 

Manager klubu fitness — Jakie cechy i kompetencje powinien posiadać?

W ostatnim artykule przeanalizowaliśmy, czym dokładnie zajmuje się osoba zatrudniona na tym stanowisku i jakie obszary działalności firmy należą do zakresu jej odpowiedzialności. Jak wynika z naszego zestawienia, obowiązki koordynatora obiektu sportowego wymagają od potencjalnego kandydata umiejętności z wielu dziedzin i wyjątkowej organizacji. Oto cechy i kompetencje, które są kluczowe dla efektywnego i wydajnego zarządzania obiektem sportowym.

 

1. Komunikatywność i empatia

Prowadzenie klubu fitness w ogromnym stopniu opiera się na budowaniu relacji, zarówno pomiędzy pracownikami, jak i z klientami. Osoba zarządzająca firmą powinna być więc wyczulona na opinie i komentarze klubowiczów, potrafić je pozyskać i odpowiednio na nie zareagować. Podjęcie odpowiednich działań w przypadku ewentualnych konfliktów w zespole pozwoli natomiast utrzymać pozytywną atmosferę w miejscu pracy i uniknąć sytuacji kryzysowej (np. odejścia pracownika i związanych z tym braków kadrowych oraz konieczności przeprowadzania rekrutacji). Manager powinien być także wyczulony i otwarty na potrzeby oraz problemy pracowników i pomagać im je rozwiązać.

 

2. Doświadczenie 

Nie ulega wątpliwości, że kilkuletni staż pracy w różnego rodzaju obiektach sportowych stanowi niebywały atut osoby ubiegającej się o posadę managera siłowni. Doświadczenie na stanowiskach recepcjonisty czy trenera pozwala lepiej zrozumieć problemy, wyzwania i potrzeby zarówno klientów, jak i pracowników. Co więcej, takie osoby znacznie lepiej zdają sobie sprawę z kluczowych aspektów funkcjonowania siłowni, dzięki czemu mogą być ekspertami w swojej branży. Nie mniej ważne jest również doświadczenie na stanowiskach managerskich, które pozwala zweryfikować kompetencje i potencjał kandydata.

 

3. Odporność na stres

Wielozadaniowość, praca z klientem i młodym, zdywersyfikowanym zespołem, odpowiedzialność za budżet i strategię rozwoju, konieczność szybkiego reagowania i mnogość formalności to chleb powszedni managera klubu fitness. Musisz więc upewnić się, że kandydat, którego planujesz zatrudnić, potrafi działać pod presją czasu, nie unika trudnych rozmów z klientami i personelem, jest elastyczny i szybko reaguje w problematycznych sytuacjach. Manager siłowni, jako lider, daje przykład wszystkim pracownikom, dlatego ważne jest, by była to osoba opanowana, metodyczna i skrupulatna. W tym celu, podczas rozmowy rekrutacyjnej, możesz zaproponować odegranie “scenki rodzajowej”, w której wcielisz się w rolę trudnego klienta lub niesubordynowanego pracownika, by zbadać reakcje i proponowane rozwiązania kandydata.

 

4. Kreatywność i chęć do działania

“Nie uda się” czy “To nic nie da” to stwierdzenia, które wypowiedziane przez managera, powinny zapalać w Twojej głowie czerwoną lampkę. Naturalnie, nie chodzi o to, by obarczać kierownika nierealnymi do osiągnięcia targetami czy zlecać mu zadania, które nie przełożą się na rentowność i atrakcyjność obiektu, nie słuchając przy tym jego opinii. Manager siłowni powinien być jednak pasjonatem sportu i zdrowego stylu życia, by proponować nowe pomysły i rozwiązania, które zwiększą konkurencyjność siłowni. Jeżeli planujesz powierzyć mu także obowiązki związane z marketingiem, ważną cechą będzie kreatywność i nieszablonowe myślenie. Od idealnego kandydata możesz oczekiwać także, że swoją pasję i zapał do działania umiejętnie przełoży na zespół. Aby zweryfikować te cechy, podczas rozmowy o pracę, zadaj rozmówcy pytanie o pomysły na usprawnienie pracy personelu lub promocję klubu fitness.

 

5. Przedsiębiorczość

Obiekt sportowy, jak każdy inny biznes, musi przede wszystkim na siebie zarabiać. Jeżeli kwestie finansowe planujesz w całości lub w większości powierzyć managerowi, powinieneś upewnić się, że ma on odpowiednie doświadczenie i wiedzę w zakresie przewidywania zysków i strat, budżetowania i sprzedaży. Wiedza księgowa i biznesowa stanowić będzie niewątpliwy atut. Aby optymalizować przychody i wydatki, manager musi czuwać nad polityką cenową i promocyjną, szukać oszczędności (np. nowych dostawców mogących zaproponować konkurencyjną ofertę) oraz posiadać intuicję dotyczącą tego, w co zainwestować, by przyniosło zysk w przyszłości. Aby upewnić się, czy dany kandydat sprosta tego typu zadaniom, możesz poprosić go o referencje od poprzednich pracodawców. 

 

Niezależnie od tego, jak dobrze przebiegnie rozmowa rekrutacyjna, najwięcej o pracowniku powie Ci okres próbny, dlatego już na wstępie określ jego czas trwania i pozostałe warunki. Zbierając informację o kandydacie, nie zapomnij również o nim samym — dowiedz się, jakie ma oczekiwania wobec pracy w Twoim klubie fitness oraz jakie są jego plany związane z samorozwojem i jak możesz mu w nich pomóc. Znalezienie idealnej osoby na stanowisko managera siłowni może być trudne i czasochłonne, jednak gdy to już nastąpi, warto postarać się, aby czuła się ona jak najlepiej w swoim miejscu pracy i została w nim jak najdłużej.